تاثیرات آموزش کامپیوتر و برنامه نویسی برروی کودکان و نوجوانان
علوم کامپیوتر (رایانه) و کاربردهای آن در علوم مختلف و زندگی روزمره با سرعت باور نکردنی در حال پیشرفت میباشد، به طوری که امروزه بخش لاینفک و بلکه یکی از مهمترین زمینهها از سرمایه هر کشور بشمار میآید. در این راستا، کشورهای دنیا سالانه هزینههای زیادی را جهت آموزش و ارتقا سطح دانش و اطلاعات کامپیوتری جامعه خود میپردازند. مسلم است این آموزشها باید در قالبهای مختلف با توجه به گروه سنی، شغل و میزان تحصیلات به همه افراد جامعه تعلق گیرد.
در راستای همین اهداف، سیاست گذاری کشورهای مختلف دنیا در این رابطه متفاوت میباشند. برخی از کشورها مانند استرالیا، مجارستان و فلاند شروع آموزش علم کامپیوتر و برنامهنویسی کامپیوتر را از دوران تحصیل ابتدایی (از ۷ سال به بالا) شروع کردهاند، و برخی دیگر مانند انگلستان و چین آموزشهای رایانهای خود را از سنین پیش از دبستان (۳ تا ۶ سال) به صورت هدفمند و بازی محور آغاز کردهاند. با توجه به مطالعات و تجربیات بعمل آمده، شروع آموزش مقدماتی کامپیوتر در کشورهای در حال توسعه از دوره اول ابتدایی به صورت بسیار محدود میباشد. امروزه میتوان برنامهنویسی کامپیوتر را به عنوان یک مهارت و سواد جدید برای کودکان و نوجوانان تلقی کرد که تاثیرات بسزایی برروی: “بالا بردن سطح اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری، تقویت قدرت استدلال و حل مسائل واقعی، تقویت تفکر انتقادی، توسعه تفکر منطقی، بهبود عملکرد ریاضی ذهن، کمک به درک مفاهیم انتزاعی، یادگیری انجام کارگروهی، و کارآفرینی در سنین کودکی و نوجوانی ” دارا میباشد. از سوی دیگر، توانایی روبرو شدن با چالشها به روشهای مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است. زمانیکه کودکان و نوجوانان خلاقیت را در خود پرورش میدهند، یاد میگیرند به قابلیتها و تواناییهای منحصر به فرد خود اعتماد کنند. از این طریق کودکان و نوجوانان نگرش مثبتی به روند حل مساله پیدا میکنند.
کودکان و نوجوانان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسانهایی متکی به نفس و کاردان میشوند. بنابراین، آموزش برنامهنویسی کامپیوتر توام با پرورش خلاقیت میتوانند در راستای پرورش قابلیتها و پتانسیل های فکری کودکان و نوجوانان بسیار مثمرثمر باشند.